Praktijkcasus: Praktijkmanager mist overzicht

De vraag

Een praktijkmanager van een grote praktijk vraagt me haar te helpen overzicht te krijgen in haar werk. Haar baas is hartstikke tevreden met haar, maar ze vindt zelf dat ze haar werk anders aan moet gaan pakken. Dit tempo houdt ze niet vol. De praktijkmanager werkt hard en maakt lange dagen. Toch krijgt ze haar werk niet af. Dat frustreert haar, want ze wil iedereen in de praktijk tevreden stellen.

Ik wil dat ze me aardig vinden

Mijn aanpak

In onze coachingsgesprekken neemt de praktijkmanager de rust om, met mijn hulp, te analyseren hoe ze haar werk inricht en hoe ze daarin effectiever kan worden.

Ze is opgeklommen van stoelassistente tot een praktijkmanager, dus begrijpt alle problemen waar haar collega’s tegenaan lopen. Naast haar werk als praktijkmanager springt ze nog regelmatig bij als er een tekort is aan stoelassistenten. Bovendien heeft ze recent de helft van iemands takenpakket overgenomen, zonder daarbij haar eigen takenpakket te evalueren. Geen wonder dat ze het zo druk heeft en het overzicht mist!

Samen onderzoeken we welke patronen ze heeft in haar werk: welke belemmeren haar om haar functie goed uit te voeren, en welke helpen haar? Het ene inzicht volgt het andere in razend tempo op en ik ben verwonderd hoe voortvarend ze hiermee op haar werk, maar ook thuis, aan de slag gaat. Zichzelf opofferen om de ander maar niet teleur te stellen, doet ze niet meer. Paradoxaal genoeg merkt ze dat ze er juist meer om gewaardeerd wordt!

De praktijkmanager vult een DiSC-vragenlijst in. Haar persoonlijke profiel maakt haar aan het lachen: het is zó herkenbaar! Dingen die ze eerst als ‘vanzelfsprekend’ zag, herkent ze nu als een kwaliteit van zichzelf waardoor ze die beter in kan zetten. Het helpt haar ook om nog duidelijker te zijn naar anderen en haar valkuilen te ontwijken.

Het resultaat

De praktijkmanager is binnen een paar maanden weer vol stralende energie en zelfvertrouwen. Wat een genot om te zien!

Ze heeft het overzicht weer, stelt prioriteiten, managet verwachtingen en heeft taken gedelegeerd. Niet omdat ze heeft geleerd dat ze dat als manager nou eenmaal moet doen, maar omdat ze dit nu allemaal wil.

Ze wil haar functie op de best mogelijke manier uitoefenen om op die manier zoveel mogelijk collega’s te helpen. En dat ze dan soms ‘nee’ moet zeggen, voelt heel vanzelfsprekend.

Ik geniet weer van mij werk en krijg meer voor elkaar.

Contact

Stuur me gerust een mailtje. </br> Je kunt me ook bellen op </br> 06 - 17 38 00 43.