Samenwerken in een tandartspraktijk kan een grote uitdaging zijn. Goede communicatie is hiervoor cruciaal. Helaas gaat het op dit vlak vaak mis.  In dit artikel beschrijft Marloes den Heijer de 8 communicatiefouten die ze regelmatig tegenkomt op de werkvloer. Je leert hoe jij deze destructieve fouten niet zelf maakt, en voorkomt hiermee veel frustratie, wantrouwen en een hoop gedoe.

Fout 1: Roddelen

“Heb jij het al gehoord? Die nieuwe assistente schijnt met ruzie bij haar vorige praktijk te zijn vertrokken!” Roddelen is de één van de grootste samenwerkingsverpesters die er is. Door over een collega te roddelen creëer je eilandjes in een team. Dat geeft een gevoel van veiligheid en saamhorigheid. Tegelijkertijd zaait het onrust en wantrouwen, want ‘wat zeggen ze achter mijn rug over mij?’.

samenwerking-verpestende-communicatie-cover

Toch is het te kort door de bocht om te zeggen dat roddelen volledig uit het team moet verdwijnen. Het zorgt er namelijk ook voor dat mensen op een informele manier geïnformeerd worden over de laatste nieuwtjes. Hoor je bijvoorbeeld via via dat je collega het lastig heeft thuis, dan kan veel leed worden voorkomen doordat je wat meer coulance op kunt brengen voor hem/haar. Roddelen kan dus oké zijn zolang je de waarheid vertelt (en je dat zeker weet!), de ander geen schade toebrengt door je verhaal en je niet beloofd hebt het niet door te vertellen.

Fout 2: Aannames doen

Een medewerker is te laat. In je hoofd heb je al een hele scheldkanonnade afgevuurd op deze lakse collega. Als ze binnenkomt geef je haar een sneer en een boze blik. Zo! Dat ze even weet dat je dit niet accepteert! Tot je later hoort dat ze een ongeluk heeft gehad op de weg naar het werk… Zit je dan met schaamrood op je kaken. Check je aannames!

Fout 3: Doen of alles oké is, terwijl dat niet zo is

“Tuurlijk mag jij vandaag wéér 15 minuten eerder weg, wij ruimen de rommel wel op hoor.” Goed, de woorden die je uitspreekt duiden erop dat het oké is, maar uit alle andere signalen die je uitzendt maakt de ander op dat het echt níet ok is. En als de ander dan boos wordt, kun jij tenminste zeggen: ‘ik zég toch, het is oké als je gaat’. Nou, dat werkt lekker samen…!

Fout 4: Sarcastisch zijn

“Jij bent wel met je beste been uit bed gestapt hè?” Met dit soort sarcastische opmerkingen krijgen mensen vaak de lachers op hun hand. Maar waar een collega mee kan lachen met een ironische opmerking (“Zo, jij gaat lekker bijkomen vandaag?” wanneer een nieuwbakken moeder weer komt werken) is een sarcastische opmerking juist wél kwetsend bedoeld. Deze gemene grappen vallen misschien wel in goede aard bij je collega’s, maar degene tegen wie je het zegt, voelt zich misschien flink aangevallen. En wanneer diegene boos reageert, kun je er makkelijk overheen knallen met “Joh, jij kunt ook niet tegen een grapje!”. Nee, omdat het ook overduidelijk was dat je dit niet grappig bedoelde!  Sarcasme heeft wat weg van een paar borrels teveel. Je krijgt misschien wel de lachers op je hand, maar je maakt er meer mee kapot dan je lief is.

Fout 5: Overal een grap van maken

“Tof hè, die kaboutertjes die toch elke keer die vaatwasser uitruimen?” Natuurlijk helpen grapjes om een gespannen sfeer te doorbreken of iets luchtig aan te kaarten. Het gaat alleen mis wanneer serieuze zaken ook in een grap worden verpakt. In plaats van zaken daardoor bespreekbaar te maken, wordt het geridiculiseerd en van tafel geveegd. Dit patroon doorbreken is nogal een opgave. Want wanneer je het benoemt, word je als sfeerverpester gezien. En het was nou net zo gezellig…

Fout 6: Vragen wat je wilt zeggen

“Vind je zelf niet dat we veel overwerken?” Tja… vind je het gek dat de ander in de verdediging schiet na zo’n opmerking? Dit soort suggestieve vragen legt druk op de ander en daar houden mensen niet van. Je geeft een steek onder water, maar kunt je angel weer intrekken als de reactie je niet bevalt: ‘Ik vroeg het alleen maar hoor, rustig!’. Vraag dus wat je wilt vragen, en zeg wat je wilt zeggen.

Fout 7: Komma-sukkel-zinnen

“Hoe vaak heb ik dit al uitgelegd?” “Waarom kom je daar nu pas mee?” “Hoe vind je zelf dat je dit hebt aangepakt?” Allemaal zinnen waar je de ‘sukkel’ bijna achteraan hoort. De emotionele lading van je boodschap sijpelt door, ook al verpak je die in nette woorden. Het gaat er niet alleen om wát je zegt, maar vooral om hóe je het zegt. Of, zoals de Fransen dat zeggen: C’est le ton qui fait la musique!

Fout 8: Zwijgen

Na al deze voorbeelden bekruipt de gedachte je misschien dat je maar beter je mond kunt houden. Er is immers niet voor niets het spreekwoord ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’. Dat is in sommige situaties ook helemaal waar. Maar wanneer je altijd maar je mond houdt om de vrede te bewaren, dan is het wat minder behulpzaam. Het een illusie is om te denken dat je door te zwijgen al het gedoe voorkomt. “Als ik niks zeg kan ik ook niks fout doen.” Jawel, want non-verbaal zul je (onbewust) wél allerlei signalen afgeven. En zelfs al zou je dat niet doen, dan is de kans groot dat je frustraties gaan aan je vreten en je bakken energie kosten. Zwijgen lijkt dus soms de beste weg, maar in sommige gevallen doe je er meer schade mee dan goed.

Goed communiceren gaat niet altijd vanzelf. Er komen veel factoren bij kijken. Jij, de ander en de context. Je moet soms goed bedenken wat je wilt bereiken en wat de beste manier is om dat aan te pakken. Dat vergt zelfreflectie en inlevingsvermogen. Door aan je communicatieskills te werken, heb je fijner contact met je collega’s en werk je prettiger samenwerken.

Heb je nagedacht over je communicatiefouten? Lukt het je toch niet om de omgang met collega’s te versoepelen? Schakel dan een communicatie-professional, zoals ik, in die jou helpt je blinde vlekken te ontmaskeren. Dan kun jij je boodschap over laten komen zoals jij het werkelijk bedoelt.

 

Marloes den Heijer is dé teambuilder voor tandartspraktijken. Met haar bedrijf Passie in Praktijk ondersteunt zij succesvol tandartsen bij alle vraagstukken over communicatie en organisatie. Benieuwd naar meer bruikbare lessen van Marloes? Bekijk dan nu www.passieinpraktijk.nl en bel of mail.

Gepubliceerd in zomer 2017 in het vakblad Dentista.

Recommended Posts
Contact

Stuur me gerust een mailtje.
Je kunt me ook bellen op
06 - 17 38 00 43.